全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
E20-324 E20-465 E20-495 E20-538 E20-593 E20-594 E20-611 E20-670 E20-880 E20-895 ECP-102 ES0-007 EX0-102 FC0-U11 FC0-U41 FCGIT FCNSA FM0-306 GB0-190-English GCFW GCIA GCIH GD0-100 GD0-110 GPEN GPHR GSLC 000-276 000-450 000-454 000-541 000-611 000-619 000-782 000-914 000-959 000-N34 00M-643 020-222 040-444 050-695 050-701 050-SEPROADAPT-01 050-SEPROAUTH-01 050-SEPROGRC-01 070-323 070-433 070-496 dumps 070-497 070-511-Csharp 070-513
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
barbour womens jacket size guide canada goose parkas on sale canada goose rea vinterjacko how much does grey goose cost uk chrome hearts Online canada goose retailers in edmonton canada goose retailers in edmonton NS0-141 NS0-145 NS0-151 NS0-153 NS0-154 NS0-155 NS0-156 NS0-163
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网
Wielkanoc na Kujawach
Poland United Kingdom Germany France Spain China Russia
Oficjalny portal turystyczny Wojew贸dztwa Kujawsko-Pomorskiego
O nasDodaj obiekt/ wydarzenie
Wielkanoc na Kujawach|Weekend zakochanych w Che艂mnie

Wielkanoc na Kujawach

Usytuowane na pocz膮tku wiosny 艢wi臋ta Wielkanocne, przypadaj膮ce w pierwsz膮 niedziel臋 po pierwszej wiosennej równonocy i pe艂ni ksi臋偶yca, pokrywaj膮 si臋 bardzo 艣ci艣le z terminem i tre艣ci膮 dawnych ludowych wierze艅 (równie偶 na Kujawach), zwi膮zanych z odnawianiem 偶ycia w naturze i cykliczno艣ci膮 przyrody, widoczn膮 w sposób szczególny w naszym klimacie. Tak jak Chrystus umar艂 i zmartwychwsta艂, tak i natura wiosna budzi si臋 do 偶ycia. Dlatego wiosenne praktyki i zwyczaje up艂ywa艂y pod znakiem rado艣ci i triumfu 偶ycia. 

Niedziela Palmowa na Kujawach


Otwiera Wielki Tydzie艅 przed Wielkanoc膮. Tak jak w ca艂ej Polsce, tak偶e na Kujawach, 艣wi臋ci si臋 tego dnia w ko艣ciele palmy na pami膮tk臋 wjazdu Jezusa do Jerozolimy. Tradycyjne palmy kujawskie by艂y bardzo skromne w porównaniu z palmami w innych regionach. Wykonywano je z kilku ga艂膮zek wierzby z baziami, dodaj膮c do nich „wiecznie 偶ywe” borówki, barwinek, bukszpan, a tak偶e ga艂膮zki trzciny,, ca艂o艣膰 przewi膮zuj膮c barwna wst膮偶eczk膮. Taki skromny typ palmy obowi膮zywa艂 tutaj przez wiele lat. Dopiero po ostatniej wojnie na Kujawach pojawi艂y si臋 palmy strojniejsze. Palma wielkanocna mia艂a specyficzne zastosowanie w kulturze ludowej, staj膮c si臋 wa偶nym rekwizytem praktyk ludowych. Jej sakralizacja podczas mszy czyni艂a z niej 艣rodek apotropeiczny, niezwykle skuteczny w ró偶nych zabiegach maj膮cych zapewni膰 zdrowie domownikom, inwentarzowi oraz przynie艣膰 powodzenie w gospodarstwie i na polu, odstraszaj膮c ca艂e z艂o. Ju偶 po wyj艣ciu z ko艣cio艂a uderzano si臋 nawzajem palmami wierzbowymi dla zdrowia. Potem rytua艂 ten powtarzano w domu, ze szczególna gorliwo艣ci膮 wobec dzieci. 
Powszechnie te偶 podczas porannego posi艂ku wielkanocnego 艂ykano ” bagni膮tka ” zwane te偶 „ kotkami ” dla zdrowia. Ponadto z palm膮 obchodzono trzykrotnie domostwo, odganiaj膮c ni膮 z艂e duchy. Najpi臋kniejsz膮 palm臋 umieszczano w izbie za 艣wi臋tym obrazem i przechowywano do nast臋pnej Wielkanocy. 

Kujawski Wielki Tydzie艅 

Poprzedzaj膮cy 艣wi臋ta Wielkanocne Wielki Tydzie艅, przybiera艂 na Kujawach bogate formy obyczajowo艣ci, niektóre odmienne ni偶 w pozosta艂ych rejonach kraju. 

W Wielki Czwartek praktykowano zwyczaj „wybijania 偶uru” dla zaakcentowania ko艅cz膮cego si臋 postu. Zwyczaj ten wyznacza艂 zarazem kres spo偶ywania 偶uru, który stanowi艂 obowi膮zuj膮ca potraw臋 w kujawskim jad艂ospisie przez ca艂y post. „Wybijanie 偶uru” stawa艂o si臋 okazj膮 do zalotów, bowiem garnki z 偶urem wymieszanym z b艂otem, wapnem i brudna woda, rozbijano o drzwi i progi domów, w których by艂y panny na wydaniu. Tego dnia ch艂opcy kr臋cili tak偶e baty ze s艂omy, z którymi podchodzili pod domy wdów i trzaskaniem nich zapowiadali jakoby szybkie ich ponowne zam膮偶pój艣cie. 

W Wielki pi膮tek, gdy dla upami臋tnienia 艣mierci Chrystusa na krzy偶u milk艂y ko艣cielne dzwony, po wsiach i ma艂ych miasteczkach odzywa艂y si臋 ró偶ne drewniane ko艂atki i terkotki. biegano z nimi, robi膮c wsz臋dzie du偶o ha艂asu. Powszechnym zwyczajem tego dnia by艂o trzykrotne obmywanie si臋 o wschodzie s艂o艅ca w bie偶膮cej wodzie. Mia艂o to zabezpiecza膰 przed krostkami i gwarantowa膰 urod臋. Tego dnia przede wszystkim jednak ubierano w ko艣cio艂ach groby, przy których sprawowano stra偶. W domach tego dnia na znak powszechnej 偶a艂oby, zas艂aniano lustra (pó藕niej telewizory) ciemnymi zas艂onami, by nikt domowników – nawet przez przypadek, w nich si臋 nie przegl膮da艂. 

Wielka Sobota – to czas po艣wi臋cenia pokarmów , czyli tradycyjnie „ 艣wi臋cone”. Z regu艂y „艣wi臋conk臋” uk艂adano w koszyczkach lub na drewnianych kopankach i zanoszono do domów bogatych gospodarzy, gdzie przybywa艂 ksi膮dz, 艣wi臋c膮c je razem. Na „艣wi臋conk臋” sk艂ada艂y si臋 takie produkty jak: chleb, jaja, sól, chrzan, nie mog艂o te偶 zabrakn膮膰 bia艂ej kie艂basy (ob艂o偶onej jajami), szynki, baby dro偶d偶owej i baranka wykonanego z mas艂a z oczkami z pieprzu. Pó藕niej pojawi艂 si臋 baranek cukrowy lub kupiony w sklepie gipsowy b膮d藕 plastikowy, z regu艂y z czerwon膮 chor膮giewk膮. Nios膮c „艣wi臋conk臋 przez wie艣 nakrywan膮 j膮 bia艂膮 haftowan膮 serwetk膮, zdobion膮 zielonym barwnikiem. Stó艂 na którym ustawiono j膮 pó藕niej w domu nakrywano 艣nie偶nobia艂ym obrusem i przystrajano zielonymi „wiecznie 偶ywymi „ ga艂膮zkami. 

Malowane jaja symbolizuj膮 narodziny i ukryte si艂y witalne najwymowniej urzeczywistnia艂y prawd臋 o cykliczno艣ci odradzania si臋 natury wiosn膮. 呕ycie zamkni臋te przez pewien czas w skorupie ujawnia艂o si臋 w pe艂ni po jej rozpadzie. Na Kujawach jaja nazywano kraszankami i by艂y zdobione bardzo skromnie. Barwiono je zazwyczaj na jeden kolor w 艂upinach cebuli lub w korze d臋bu dla osi膮gni臋cia kolorystyki od z艂ocistej di ciemnobr膮zowej, zielony uzyskiwano poprzez gotowanie jaj w oziminie. Niekiedy na tak przygotowanych kraszankach wyskrobywano wzory ostrym narz臋dziem, albo „pisano” woskiem, zdobi膮c je motywami geometrycznymi i ro艣linnymi. Tradycyjnie obdarowywano nimi nawzajem, a podczas 艣wi膮tecznego 艣niadania dzielono si臋 jajkami jak wigilijnym op艂atkiem, sk艂adaj膮c sobie 偶yczenia pomy艣lno艣ci i zdrowia. 

W noc rezurekcyjn膮 by艂 zwyczaj, ze ch艂opcy b臋bni膮c na b臋benkach podchodzili pod domy gospodarzy, informuj膮c o Zmartwychwstaniu Chrystusa. Tak偶e rankiem w Niedziel臋 Wielkanocn膮 ponownie obmywano si臋 w bie偶膮cej wodzie, która w tym czasie, nabiera艂a specyficznych w艂a艣ciwo艣ci oczyszczaj膮cych, uzdrawiaj膮cych i u偶y藕niaj膮cych. 

Natomiast wielkanocny zwyczaj polewania si臋 woda, czyli dyngus przybra艂 na Kujawach form臋 spo艂ecznej zabawy, staj膮c si臋 tym samym doskona艂膮 okazj膮 do ca艂orocznych rozrachunków pomi臋dzy ch艂opcami a dziewczynami. Zwyczaj ten by艂 na Kujawach bardzo rozbudowany i znany pod nazw膮 „ Przywo艂ywek ” dyngusowych, albo „ wywo艂ywek ”, „ wo艂anek ” lub „ krzyków ”. „ Wywo艂anki ” dyngusowe by艂y znakomita okazj膮 do kojarzenia ma艂偶e艅skich par. pe艂ni艂y ponadto funkcje wychowawcze, towarzyskie, zabawowe, a nawet patriotyczne. W Szymbornu na Kujawach, gdzie tradycja ta jest 偶ywa do dzi艣 i kultywowana w niezmienionej niemal formule przez tamtejszy Klub Kawalerów, w czasie zaborów ch艂opcy szli na „ przywo艂ywki ” w rogatywkach na g艂owie, z bia艂o-czerwonymi sztandarami w rekach – manifestuj膮c swoj膮 polsko艣膰. Silne wi臋zi spo艂eczne ujawniane w czasie „ przywo艂ywek ” zauwa偶yli ju偶 dawno badacze kultury ludowej. 


殴ród艂o: „Zwyczaje i obrz臋dy doroczne na Kujawach” autor: Krystyna Paw艂owska, Wydawca: Dobrzy艅sko – Kujawskie Towarzystwo Kulturalne we W艂oc艂awku.


Share

asics womens running shoes cheap asics asics onitsuka tiger asics kayano 20 asics onitsuka tiger asics gel kinsei 5 cheap asics mens asics asics kayano 19 cheap asics asics kayano 20 asics gt 2170 asics kayano 19 asics kinsei 4 asics noosa tri 9 asics onitsuka tiger asics gel nimbus 14 asics womens running shoes asics kayano 20 asics onitsuka tiger asics gel nimbus 14 asics tennis shoes women asics womens running shoes asics kayano 19 asics gel kinsei 5 asics tennis shoes women asics gel nimbus 14 mens asics asics noosa tri 9 asics kinsei 4 asics gt 2170 asics gel kinsei 5 mens asics asics kayano 19
asics womens running shoes cheap asics asics onitsuka tiger asics kayano 20 asics onitsuka tiger asics gel kinsei 5 cheap asics mens asics asics kayano 19 cheap asics asics kayano 20 asics gt 2170 asics kayano 19 asics kinsei 4 asics noosa tri 9 asics onitsuka tiger asics gel nimbus 14 asics womens running shoes asics kayano 20 asics onitsuka tiger asics gel nimbus 14 asics tennis shoes women asics womens running shoes asics kayano 19 asics gel kinsei 5 asics tennis shoes women asics gel nimbus 14 mens asics asics noosa tri 9 asics kinsei 4 asics gt 2170 asics gel kinsei 5 mens asics asics kayano 19
全讯网|全讯网新2|0008全讯网|全讯网五湖四海|五湖四海全讯网|新全讯网